לפני 4 שנים אחרי שסיימו את לימודיהם במכללת 'ספיר' בתחומי התקשורת והשיווק הטכנולוגי וחשבו על קריירה במרכז הארץ, החליטו מורן ברנס (33) ועמית גור (30) להקים דווקא בשדרות משרד פרסום "דרומה" מתוך אמונה שאפשר להצליח הרחק מהעיר הגדולה. "היום שדרות וישובי העוטף נותנים לסטודנטים הרבה סיבות להישאר כאן אבל צריך לספק גם מקומות תעסוקה איכותיים שישאירו אותם כאן".
עד לפני 15 שנים חדר האוכל בקיבוץ ניר-עם הסמוך לשדרות עוד היה פעיל והיו מגישים שם אוכל אבל מי שמגיע היום למבנה המיתולוגי שננטש עשרות שנים, יקבל תפריט אחר לגמרי, תפריט של החממה טכנולוגית שהולכת ומתפתחת שם וצפויה בעתיד למשוך אליה מקומות תעסוקה שלא ממש קיימים באזור שלנו אבל עד שהמהפכה תושלם, בתוך המבנה ששופץ ועוצב בצורה המודרנית ביותר נמצאת חברת הפרסום 'דרומה' שמעבר לסיפור ההצלחה שלה היא מהווה עוד דוגמה טובה במה מועילה לאזור שלנו בכלל ולשדרות בפרט מכללת 'ספיר'. אם עד לפני מספר שנים, סטודנטים רבים היו מגיעים לכאן רק ללמוד תואר ולשכור דירה בשדרות ולאחר מכן ממהרים לעזוב, הרי שאט אט המציאות משתנה, בשדרות וישובי העוטף שמתמודדים עם מציאות ביטחונית בלתי נגמרת כבר יודעים לספר בגאווה שרבים מהסטודנטים האיכותיים החליטו לבנות כאן את עתידם ובכך בעצם מחזקים את האוכלוסייה הקיימת, אפשר לומר שזה מורגש היטב בשדרות ובחלק נרחב מישובי שער הנגב. "אין ספק ששדרות ושער הנגב ובכלל כל עוטף עזה עוברים תהליך מדהים" מסביר מורן ברנס, "להוציא את המצב הביטחוני שהוא באמת לא נעים, זה אחד המקומות המדהימים להתפתח, להקים בית ולגדל ילדים והיום יש גם רכבת שמביאה אותך למרכז תוך שעה ככה שבעיית המרחק כבר לא מהווה בעיה. אני בכלל חושב שאם המדינה תשקיע יותר בתעסוקה, תושבים מהמרכז יוכלו לבוא לעבוד כאן ובמקום הזה, בחממה הטכנולוגית זה כבר קורה".
בונים אסטרטגיה לעסקים
מורן ברנס הוא ללא ספק אחד הדוגמאות הטובות להישארות סטודנטים בעיר. הא הגיע לשדרות לפני 7 שנים ללימודי תואר ראשון בתקשורת, לרבים הוא מוכר עוד קודם לכן כששימש יו"ר אגודת הסטודנטים של מכללת 'ספיר'. "אני הגעתי לכאן ממושב מעונה על גבול עם לבנון, הכי רחוק מכאן. אחרי השירות הצבאי שלי ביחידה קרבית יצאתי לשליחות בשוויץ, עם חזרתי ארצה חיפשתי תחום ללמוד, לא היה לי כיוון מדויק, אני חיפשתי אקדמיה שיש בה לימודים שהם מעשיים ומצאתי את זה ב'ספיר' התעניינתי בתחום התקשורת, והחלטתי להגיע ללמוד בדרום, למרות המצב הביטחוני הגעתי ולא נרתעתי. השתלבתי מהר בחיי המכללה, בחיי הקהילה של שדרות, לאחר שסיימתי ללמוד התחלתי לחפש מה לעשות".
את שותפו כיום ב"דרומה" עמית גור הוא פגש בשלהי לימודי התקשורת. "אני בדומה למורן חיפשתי תואר בשיווק שאיון בארץ , יש לך רק מנהל עסקים" אומר גור, "אחרי חיפושים מצאתי 3 אופציות ביניהן הייתה ספיר, החלטתי שספיר הכי מתאימה לי גם בגלל אופי קהילתי וגם בגלל התואר עצמו".
המציאות הביטחונית לא גרמה לכם אולי לחשוב לא להגיע לכאן?
מורן: "בשום שלב בהתלבטות שלי אם להגיע ללמוד בעוטף עזה המציאות הביטחונית לא הרתיעה כי אני גדלתי על המציאות הזו בצפון. אפשר לומר שאני בוגר הקטיושות. ברגע שמצאתי מקום שמתאים לי והתחברתי מאוד לשדרות אפשר לומר כבר התרגלתי. התגוררתי בשדרות 6 שנים והיום אני כבר רגיל להכל כאן".
עמית: "הגעתי לכאן אחרי 6 שנים בצבא, הייתי פה גם בעמוד ענן וגם בעופרת יציקה, עברתי פה לא מעט וגם הכרתי את האזור, נושא הביטחון לא הייתה שאלה עבורי בגלל שחוויתי את זה המון בצבא, האזור עצמו של עוטף עזה מאוד התחברתי אליו, מאוד הזכיר לי את המקום שגדלתי בו בילדות שלי במושב".
אחרי שכל אחד מהם סיים את הלימודים באופן טבעי הייתה להם מחשבה על קריירה גדולה במרכז הארץ אבל ההיכרות ביניהם הובילה בסופו של דבר להחלטה להקים יחד דווקא בשדרות חברת פרסום, חברות שעד אז שמענו עליהם רק בת"א. "חזרתי לישראל אחרי שהות בחו"ל והמחשבה שהייתה לי אם לעזוב את אזור העוטף. באופן טבעי חיפשתי להשתלב בתחום שלמדתי, חיפשתי משרדי פרסום פה באזור, מהר מאוד הבנתי שאין, התעצבנתי, התאכזבתי ואז הבנתי שזו בעצם הזדמנות לעשות מעשה" מספר ברנס. ואילו עמית גור זרם עם הרעיון. "האמת היא שהיו לי כל מיני הצעות אבל הרעיון הזה קרץ לי, החלטנו להקים יחד את 'דרומה' כשאני מביא את התחום הטכנולוגי ומורן מביא את כל הידע בתקשורת. כמובן כשהחלטנו לעשות את הצעד היו רבים מהחברים שהיו סקפטיים אני האמנתי".
יכולתם לעבוד אני מניח בכל מקום אחר, למה לפתוח דווקא בשדרות חברת פרסום, סוג של הימור בימים שהמציאות הביטחונית לא משהו?
מורן: "אין ספק שזה היה סוג של הימור, בכל זאת תחום שלא קיים בשדרות, כמעט לא קיים בכל האזור ודווקא בגלל זה אמרתי שזה יכול להצליח. אני זוכר שאחרי הלימודים, חיפשתי להשתלב בתחום שלמדתי, חיפשתי משרדי פרסום פה באזור, מהר מאוד הבנתי שאין, התעצבנתי, התאכזבתי ואז הבנתי שזו בעצם הזדמנות והקמתי את דרומה".
עמית: "אין ספק שלקחנו סיכון אבל בתפיסה שלנו זה לא משנה איפה אתה נמצא זה משנה מה אתה נותן, פעם באמת הכל היה נמצא בת"א אבל היום הכל נגיש בכל מקום. תראה שפתחנו את העסק המחשבה הייתה לחלוטין שיש בשדרות עסקים שצריכים פרסום, או שהם נעזרים מבחוץ או שלא מכירים כלל, בוא נראה להם שיש אלטרנטיבה אחרת. זו הייתה מחשבה מאוד נאיבית , מהר מאוד שהבנו שהמחשבה לא נכונה, א' כי בעלי עסקים בפריפריה אין להם תוכניות בכלל, הם לא יודעים לתכנן קדימה. עם העיתונות המקומית הם יודעים לעבוד כי זה משהו שמושרש להם, אבל כשאני מדבר עם עסקים אני מתכוון לעולם הדיגיטל, מדיה, להגיע ליעדים , לבנות אסטרטגיה שתגדיל את העבודה בעסק".
תחום הפרסום די התפתח גם בשדרות, יותר ויותר מבינים את חשיבות המיתוג, מה אתם למשל יכולים לתרום לקידום עסקים?
מורן: "אני יכול להגיד שיש שינוי אבל עדיין לא מספיק. אני חייב להדגיש שאנחנו ב'דרומה' פחות מתמחים למשל בעיצוב גרפי, אגב יש בשדרות כבר כמה משרדים שמספקים שירותי גרפיקה ועושים עבודה טובה, אנחנו נותנים שירות לבעל עסק כדי לבנות לו מהלך אסטרטגי שיגדיל לו את העבודה. אני זוכר כשפתחנו התמקדנו בעיצוב גרפי היום בשבילנו הוא כלי, השאיפה שכמה שפחות להתעסק בעצוב גרפי, אנחנו רוצים את השיווק, המיתוג זה מקצוע בפני עצמו, אני יודע לעשות אותו אבל לא רוצה להתמקד בו. אני יכול לבנות לך אתר אבל אני מעדיף להתעסק בערכים שמשמעותיים ללקוח, אני מעדיף שהלקח יגיע אליי מוכן ואני אביא לו את התוצאות. חשוב שעסקים יבינו שזה חשוב ויפה להשקיע במיתוג אבל יותר חשוב מה עושים עם זה הלאה ומי שלא עובד נכון לא מקבל עבודה וחבל".
עמית: "אני פגשתי לא מעט בעלי עסקים גם בשדרות שפגועים מעולם הדיגיטל כי הם שמו ים של כסף ולא קרה עם זה כלום,אבל בגלל זה צריך להשקיע באסטרטגיה. לפתוח פייסבוק כל ילד בן 16 יכול לפתוח, לבנות גרפיקות כל אחד יכול ללמוד אבל מה שחשוב זה ההתמקצעות הנכונה שתביא עבודה".
אפשר לומר שגם אני נחשפתי לעולם הקידומים ולא יצאתי מרוצה, יש גם שיווק עצמי שעובד לפעמים טוב יותר?
מורן:"כמובן זה תלוי באיזה תחום, לכן אנחנו כחברה שמתמחה בצרכים של הלקוח באים ובודקים מה בכלל נכון לאותו לקוח. אם לקוח יגיע אליי היום ויבקש הצעה ל- 3 פוסטים בשבוע אז כמובן שאדע להתאים לו את מה שמתאים למטרה שלו ולא מה שהוא רוצה, העניין בעולם של דיגיטל זה בעיקר שאנשים נוח להם לגשת למה שהם מכירים, לדוגמא פוסטים…לא תמיד זה מה שהלקוח צריך, העניין של התוכנית, האסטרטגיה, כלומר מה אתה מצפה שיקרה בעוד שלושה חודשים, זה מה שאנחנו עושים, אין דבר כזה פרסום חד פעמי".
מדברים לא מעט על כך שהמדיה המודפסת כבר לא תהיה משמעותית, בעיר כמו שדרות, העיתונות אולי נפגעה אבל עדיין משמעותית יותר?
"קודם כל השאלה הראשונה זה קהל, כי במקום כמו שדרות, יש סיטואציה כזו שיש פה מקומון אחד שכולם מכירים אותו, בשורה התחתונה כל עוד הקהל צורך אז זה עובד. אני חושב שגם אתם כעיתון הבנתם את הצורך במדיה והקמתם את 'שדרונט' שלטעמי הוא כלי מצוין שיכול לשרת אתכם הרבה יותר. יש מקומות שבאמת העיתונות המודפסת איבדה משמעות, בפריפריה, בישובים קהילתיים העיתונות המודפסת עדיין עובדת מצוין".
"לסטודנטים שבאים היום לשדרות יש תחושת שייכות"
למרות שרבים ואולי גם הם בעצמם היו סקפטיים באשר להקמת משרד פרסום בשדרות, אחרי שלוש שנים וחצי הפכה 'דרומה' לחברת פרסום גדולה שמעסיקה חמישה עובדים ועובדת עם לא מעט חברות גדולות, בין היתר אחראים על ניהול הפרסום של חברת מעוף מאשדוד ועד אילת, עובדים עם משרד התיירות ועוד מספר גופים ממשלתיים, באמתחתם גם חברות מסחריות. ממש אחרי הראיון הם גם קיבלו את הבשורה כי משרדם זכה במכרז לניהול יח"צ של המועצה האזורית שדות נגב.
עולם הפרסום מתמקד ברובו בתל אביב, לא היה יותר נכון מבחינתכם לעבוד שם?
מורן:"ראשית, אנחנו לא מתחברים לעולם הפרסום של תל אביב, אזור שדרות ועוטף עזה מדבר אלינו הרבה יותר. אני חושב שזאת תפיסה שהייתה נכונה לעבר, היום אין צורך להגיע עד תל אביב כדי לקבל שירות מיתוג ואסטרטגיית פרסום. המחשבה של לפתוח בתל אביב לא על הפרק, כנראה שנפתח סניף בצפון לפני שנפתח בתל אביב, אנחנו לא שואפים להתחרות במשרדים התל אביבים, אנחנו מנסים לקחת את העולם שלנו וללמוד להשתפר ולהתמקצע, טוב לנו איך שאנחנו. אשדוד ודרומה יותר קל להם לעכל פנים שהם לא מתל אביב, רוב העסקים שאנחנו עובדים איתם לאורך זמן, חלק גדול מהם נתנו לנו הזדמנות כי דיברנו איתם בגובה העיניים, אנחנו לא מתיימרים להיות חלק מהברנז'ה הפרסומאית התל אביבית. אני יכול לומר לך שחברות הפרסום בת"א לא בהכרח יכולים להבין את המענה של הפריפריה, יש הבדל אצל הצרכן בתפיסת העולם בין המרכז לדרום, פרסום שעובד בת"א לא בהכרח עובד בשדרות ולא חלילה כי הם יותר חכמים, הם פשוט לא מכירים מספיק את הצרכים שלנו".
מורן ועמית הם חלק מרבים שהגיעו ללמוד במכללת 'ספיר' והחליטו להשתקע. מבחינתם שדרות ועוטף עזה זה מקום אידיאלי ביותר ולא סתם העיר שדרות עוברת תהליך מדהים. "שדרות באמת עוברת מהפכה גדולה בתפיסה שלא הייתה קיימת קודם", מפרגן מורן ברנס לראש העיר הנוכחי אלון דוידי.
מורן הגעת לאזור לפני 7 שנים, עד כמה באמת שדרות שינתה את הגישה לסטודנטים?
"לזכותה של ההנהגה בשדרות יאמר שהיא עשתה את מה שלא נעשה קודם. כשאני הגעתי לאזור ואפילו שימשתי כיו"ר אגודת הסטודנטים יצא י להיחשף לא מעט לעיר ואני יכול לומר שבזמנו שדרות לא ידעה לחבק את הסטודנטים אליה, היום כל סטודנט שמגיע לכאן יודע שהוא מגיע למקום קהילתי מדהים".
איפה אתה רואה את השינוי? מה למשל לטעמך עשתה נכון ההנהגה הנוכחית?
"אתה מסתכל על המסעדות שפתחו, על הפאבים שנפתחו זה מדהים, כשרק הגעתי לפה לא היה את כל זה.
כפר הסטודנטים שבנו, כל השיתוף פעולה זה דברים שגורמים תחושת שייכות לחיבור בין הסטודנטים לקהילה.
תראה ברירת המחדל של מי שלומד את התואר שלי זה לסיים את התואר וללכת לתל אביב , למרכז, שם זה כל המשרדים, את כל האווירה הפרסומאית, אני אישית לא מתחבר לעולם הפרסום שקיים בתל אביב, והרבה דברים שלי פחות התאימו, חלק ממה שאנחנו מנסים לעשות זה להביא לפה משהו טיפה אחר".
ועדיין מבחינת תעסוקה אין לסטודנטים רבים מה לחפש פה?
"אין ספק שהמדינה צריכה לעשות הכל כדי לשפר את רמה התעסוקה. יש כאן מכללה מצוינת שנותנת הזדמנות ללמוד הרבה תחומים, אם שדרות רוצה להמשיך להשאיר חבר'ה טובים היא חייבת להציע להם עבודה. למשל מה שעשו בקיבוץ ניר-עם הם החממה הטכנולוגית זה רעיון נהדר שיביא לכאן חברות טכנולוגיות שייתן מקומות תעסוקה. יש לנו עובדת שבמקור מנתניה, שאיתנו כשנתיים, שהגיעה אלינו לראיון עבודה היא אמרה במפורש שאם היא לא מתקבלת אין לה מה להישאר פה והנה היא איתנו כבר שנתיים, יש לנו מתמחים ממכללת ספיר, יש להם פה אופציה למי שמסיים תואר ואם יהיה ככה בעוד תחומים רבים ירצו להישאר".