יום שבת , דצמבר 16 2017
Home / כתבות ראשיות / "טיפול בילדים עם קשיים באמצעות בעלי חיים עושה פלאים"

"טיפול בילדים עם קשיים באמצעות בעלי חיים עושה פלאים"

מרילין טימסית משדרות סיימה תואר ראשון במנהל ומדיניות ציבורית אבל כשיצאה לשוק העבודה היא גילתה שזאת משימה לא פשוטה למצוא משרה ראויה, אז היא החליטה לממש אהבת ילדות  ומצאה את הייעוד שלה בבעלי החיים באמצעותם היא מלמדת בגנים ובתי ספר ומסייעת לילדים עם בעיות פוסט טראומה וקשיי התנהגות. בנוסף, היא מובילה מאבק לבטל החלטת משרד החינוך שלא להפעיל שיעורים ופינות ליטוף בבתי ספר. 

כששתי רקטות קסאם התפוצצו במרחק של חודשים ספורים זה מזה בבית מגוריה בשדרות, מרילין טימסית הודתה לקב"ה על הנס שעשה לה ולבני משפחתה אבל היא לא תיארה לעצמה כמו תושבים רבים שההשלכות של אותם אירועים יגיעו אחר כך כפצצה כואבת הרבה יותר. זה קרה בדיוק בתקופה שבה החליטה לעשות הסבת מקצוע ולעסוק בתחום אחר לחלוטין מזה שהיא למדה במסגרת תואר ראשון למנהל ומדיניות ציבורית- חינוך וטיפול באמצעות בעלי חיים, בדיעבד זה מה שהציל אותה מקריסה מוחלטת בעקבות חוויית הקסאמים הלא נעימה שעברה. "בשנת 2007 כשהייתי בהריון של הבן הראשון שלי נפל הקסאם הראשון, בעקבות זאת הייתה לי ירידת מים וילדתי מוקדם מהצפוי,   בחלוף חצי שנה נפל קסאם נוסף על הרכב שלי בבית אחר שהספקנו לקנות בין לבין, בשני המקרים התמודדנו וחזרנו לשגרה" היא מספרת על מה שעברה אז, "הכל היה בסדר גמור איתי אחרי אותה תקופה ואחרי כמה שנים זה התפרץ בבת אחת,  הרגשתי קשיי תפקוד, חרדה גדולה בלי לדעת מה הסיבה באמת. כשהלכתי להיבדק מצאו שאני סובלת מפוסט טראומה אבל לא רגיל כי נקבעה לי נכות. החרדה שהייתה לי הזויה, חרדה במלוא מובן המילה, מחשבות שאני מתה,  הרגשתי שיש נתק בין הגוף לנפש, הרגשתי שמשהו רע מאוד קורה לי,  השתתק לי הגוף, הפסקתי לתפקד ונאלצתי ללכת ממש לטיפולים פסיכיאטריים".

היית מודעת למה שעובר עלייך?

"הייתי מודעת, אני חושבת מה שהיה מתסכל שהייתי אדם חזק, פיקח וכשזה קורה ואת לא שולטת בעצמך זה מתסכל מאוד. ברגע שהתחלתי להבין את המצב שלי, באמת שלא היה צריך להתבייש ומהרגע שהייתה הבחנה הלכתי לשיחות, טיפולים כדי להחלים ולחזור לעצמי. כמובן שתוך כדי הטיפול הייתה קביעה חד משמעית שהמציאות הביטחונית היא שהביאה אותי למצב הזה אגב כמו רבים מתושבי שדרות שספגו וספגו במשך שנים מטחי קסאמים וחיו במציאות הזויה ולא הגיונית. היום לצערי כולם מבינים את הנזק שנגרם לתושבים גם אחרי כמה שנים של שקט".

ומה קורה היום?

"אחרי שעברתי את הטיפולים, הביטחון התחיל לחזור אליי, אפשר לומר שהמציאות הביטחונית הרגועה יחסית גם עזרה והתחלתי לצאת מהבית. היום ברוך ה' למרות שעדיין יש לי נכות, אני עסוקה בעשייה יומיומית מדהימה שעזרה גם לי לחזור לעצמי,  אתה צריך להבין שהייתי במצב של שיתוק גמור וממש הפסקת חיים לחיים יותר אקטיביים. יחד עם זאת אני חייבת לומר שעד היום יש השלכות, נניח אם יש היום 'צבע אדום' אז מחר אני יודעת אני לא הולכת לעבודה אבל בסך הכל אני חיה בשלום עם זה".

צילום: אורי גבאי
צילום: אורי גבאי

מענה לילדים עם בעיות קשב וריכוז

החיבור של מרילין לבעלי חיים לא נולד במקרה, היא גדלה סביב ישוב כפרי ובו טבע קסום של מרחבים ירוקים ובעלי חיים. "מאז שאני ילדה הייתי מוקסמת מהטבע, מתפעלת אפילו מעלה של עץ, החיבור שלי היה בעיקר לבעלי חיים שאינם נמצאים בסביבה הביתית" היא משתפת, "כשגדלתי והתבגרתי דווקא רציתי להיות בהתחלה אחות בבית חולים אבל היו חסרים לי 8 נקודות בפסיכומטרי, נאלצתי להתפשר והלכתי ללמוד לתואר במנהל ומדיניות ציבורית, אחרי שסיימתי את התואר, עבדתי קצת בעיריית אופקים אבל מהר מאוד הבנתי שזה לא המקום שלי, מצאתי איזו משרה של עיסוק עם בעלי חיים ובשלב הזה הבנתי שזה התחום שאני רוצה לעסוק בו, זה התחום שבו אני יכולה להתפרנס ולסייע לאחרים".

לעבודה עם הילדים בגני הילדים שבהם היא מפעילה תוכנית חינוכית היא מגיעה באנרגיות גדולות ונהנית מכל רגע. "כל גן שאני נכנסת אליו שואלים אותי גננות מאיפה את מביאה את האנרגיות האלה כל פעם כי את כבר עשר שנים איתנו. ואני מסבירה שברגע שאני נכנסת לגן כל הילדים הופכים להיות הילדים שלי ואז קורה שם משהו כייפי, הילדים נפתחים מקבלים ביטחון וזה כייף מאוד לראות את זה. מבחינתי אני מתעסקת עם כל השלמות בעולם שלנו- בעלי חיים, ילדים ונשים כי אני באופי שלי מאוד פמינסטית ועוסקת גם בפעילויות עם אימהות" היא אומרת ומוסיפה "בתום אחד ממפגשי הליווי עם בעל החיים והילדה, החזיקה לי האמא את שתי הידיים ואמרה לי עם דמעות; "נכון שזה פרנסה והכל אבל חשוב שתדעי שאת מצילה נפשות".  זה אחד הפידבקים החזקים שקיבלתי.

כמובן תודה לבוראה עולם שמלווה אותי בכל מפגש. לפני שאני יורדת מהרכב לקראת מפגש עם ילד אני ממתינה דקה ומבקשת מה': "בורא עולם, כוון אותי, תוציא לי את המילים הנכונות, תן לי את היכולת לעזור לבית בישראל, שיתקיים בשמחה ונחת".

מה הביא אותך למסקנה שאת צריכה לעסוק בעבודה עם בעלי חיים?

"חלק מהשאלות ששאלתי את עצמי למה אני עושה את זה? כאילו מה המשותף בין החיות לבין מה שאני רוצה לעשות זה בעצם הטוב שאני רוצה לעשות לאנשים, זאת לא עבודה עצמאית כמנהלת מפעל, זאת פשוט עבודה עם רצון לעזור ולעשות טוב לאנשים וגם להתוות דרך חינוכית שונה לילדים בשילוב עם בעלי חיים".

ישנם ילדים רבים שיש להם בעיה קשה של קשב וריכוז והפיתרון המוצע ברוב המקרים הוא נטילת תרופת ריטלין?

"אני יכולה לומר באחריות, טיפול בילדים עם קשיים באמצעות בעלי חיים עושה פלאים.יש ילדים עם הפרעות קשב וריכוז קשות שפתאום יכולים לזרוק עלייך כיסא, התנהגות שאתה לא מאמין שהיא קיימת אבל כשילד כזה נכנס למפגש עם בעל חיים אז קודם כל יש לנו חוקים כמו לדבר בשקט כדי לא להפריע לחיה כי היא באה לעשות לנו טוב, קורה במפגש הזה משהו קסום,  פעילות של הליטוף עושה משהו פיזי טוב למוח, תחשוב רגע מה זה ללטף את הבן הקטן שלך אוטומטית קורא לך משהו בגוף, אז תתאר לך מה זה לילד שמתחבר לבעל חי".

באילו עוד מקרים טיפול  באמצעות בעלי חיים יכול לסייע?

"קיבלתי פנייה ממשפחה שהילדה שלהם הקטנה נכוותה ממים רותחים בכל הגב שלה, היא אושפזה בטיפול נמרץ והייתה בסכנת חיים. כשהיא פקחה את עיניה מהטראומה היא לא דיברה מילה, היא טופלה בבית חולים שניידר מהטובים בארץ ולא ממש הצליחו להביא את המצב ההזוי שילדה קטנה נמצאת בו. האמא אמרה לי עשינו כמעט הכל אנחנו אובדי עצות והיא בוכה, אמרתי לה תשמעי אני לא מטפלת, לא למדתי טיפול,  אבל אם את רוצה אני באה בשמחה ועם אמונה בקב"ה. כשאני מגיעה לפגישה עם הילדה הבאתי לה נחש ואז היא התחילה לדבר, היא אמרה "אני משילה את העור שלי כמו שאני מורידה" כאילו כמו שהתקלף לה מהכוויה, זאת רק דוגמה אחת, המקרה הזה הוכיח לי שעשיתי את הבחירה הנכונה בחיים שלי".

באילו עוד מקרים נתקלת?

כשילד עם בעיות פוגש בעל חיים במקרים רבים זה חושף את הבעיה שאיתה הוא מתמודד ואף  אחד לא ידע   על זה לא בבית, לא בבית ספר. אתן לך דוגמה אמיתית לגמרי עם מקרה עצוב מאוד שקרה לי עם ילד ממוצא אתיופי, אני מביאה לכיתה שלו שני ארנבים, אחד שחור ואחד לבן, ואני שומעת את הילד אומר "אם אני אראה ארנב שחור אני יהרוג אותו" ואני אומרת לעצמי איך לכל הרוחות הילד הגיע למשפט הזה שהוא נורא,  הרי ארנב זאת חיה קטנה וחמודה ואי אפשר לדבר ככה לחיה אבל הוא לא דיבר על החיה עצמה, הוא בעצם דיבר על עצמו, בהבדל של שחור ולבן, כשאני מספרת את זה למנהל שלו אחר כך, מסתבר שהילד הזה סובל מאלימות בשכונה שלו יש אנשים שמרביצים לו, בעקבות האמרה שהוא פלט בסדנה בכיתה, הבינו בבית ספר את שורש הבעיה וברוך ה' טיפלו בזה ועזרו לילד להתמודד עם מציאות שאף אחד לא ידע שהוא חווה".

איך הדינמיקה עובדת למשל עם בעלי מוגבלות שאינם ילדים רגילים?

"מה שקורה הרבה פעמים לילד כשהוא מתעסק עם בעל חיים זה משקף את עצמו,  למשל בהתעסקות הזאת הוא נרגע, הדינמיקה הזאת יוצרת חיבור מיוחד, הילד מקבל על עצמו סוג של אחריות. אני נתקלת בזה המון בעבודה עם ילדים בעלי מוגבלות נפשית, ילד אחד ממש פיקח יחסית למצב שלו, שואל  על האוגר הקטן שהוא פגש בסדנאות קודמות למה לא הבאתי אותו, הסברתי לו שהפעם הבאתי חיה אחרת כדי ללמד אותם על חיות נוספות, אז הוא פונה אליי "את יודעת בכל פעם שאני פוגש את האוגר זה עושה אותי שמח ומאושר", עכשיו שילד עם הפרעת נפש אומר לך דבר כזה זה רק מסביר לך איזה מודעות עצמית יש לו ואתה יכול לקחת אותו לרמת שיחה הזאת ולהתנהל איתו כמו ילד רגיל לגמרי".

המאבק נגד גזירת משרד החינוך

לצד התוכנית החינוכית הגדולה שהיא מעבירה בגני ילדים ברחבי הדרום, מרילין הרחיבה את תחום עיסוקה לאחר שסיימה לימודי הנחיית הורים, לתוכנית הזאת היא הוסיפה תוכנית ייחודית משלה המשלבת את בעלי החיים בטיפול.  "הלכתי ללמוד הנחיית הורים והכנסתי גם את בעלי החיים, זאת אומרת שחוץ מתוכנית העבודה שאנחנו עושים להנחיית הורים אני גם נפגשת עם הילד שאיתו יש להורים קשיים. היה מקרה עם איזו ילדה,  באמצעות הטיפול אני מגלה בעצם את הבעיות שיש לילדה בתוך המשפחה ואז הילדה  מספרת  לי שבעצם המורה  פשוט מתעלמת ממנה בכיתה וכשיש לילדה איזשהו קושי עם חברות שלה אז היא אומרת לה שזה לא נכון והיא סתם מתבכיינת. אז מה עשתה אותה ילדה? היא פשוט קברה את עצמה ושמה את התחושות של חוסר צדק והיא גם לא מאמינה באף אחד ואז זה משליך על הבית. היא לא מאמינה בהורים שלה כי הם שולחים אותה כביכול למקום שאין לה ביטחון בו ואז נוצר איזה לופ כזה שאין קשר בין ההורים לילדה שעלולה ללכת לאיבוד".

החלום של מרילין הוא שבכל גני הילדים ובתי הספר יוקמו פינות ליטוף וזה יהיה  חלק מתוכנית הלימודים אלא שבינתיים בגלל הנחייה חדשה, בשנת הלימודים הנוכחית אין בכלל שיעורים של בעלי חיים. יש לציין כי סביב ההנחיה הזו מתנהל מאבק משפטי בבג"צ של ארגון "קשר אדם וחיה" שבו היא מכהנת כיו"ר.

נציין כי הנימוק העיקרי מאחורי ההחלטה שהועברה לפני חצי שנה למנהלים ולגננות הוא מניעת צער בעלי חיים. במשרד החינוך מכינים תקנות חדשות שיקבעו את המותר, הרצוי והאסור בהכנסת בעלי חיים לבתי ספר וגנים – בפינות חי ולשיעורי טבע, אך בינתיים החליטו לאסור באופן גורף על הקמת פינות חי חדשות. ההנחיה של המנהל הפדגוגי במשרד מדגישה כי מדובר אפילו בפינת חי שבה ישהה בעל חיים אחד בלבד. במקביל מחדדים במשרד הוראה ישנה שאוסרת על הבאת בעלי חיים שאינם כלבים לבתי הספר."אין להפעיל תכניות שבהן המפעילים מגיעים עם בעלי החיים למוסד החינוכי למעט כלבים. הובלת בעלי חיים לפעילות מחוץ למקום גידולם הרגיל גורמת להם סבל רב, והובלה של עופות וזוחלים אף כרוכה בסכנה לבריאותם", נאמר בהנחיה. "מוסדות חינוך בהם מתקיימים שיעורים בהם עובד הוראה מנייד בעלי חיים למוסד, חוגים והפעלות המשלבים בעלי חיים במסגרת יום הלימודים, המועדוניות והקייטנות פועלים בניגוד להנחיות חוזר מנכ"ל ונדרשים להפסיקם".

צילום: אורי גבאי
צילום: אורי גבאי

מנגד, שמונה מפעילי תכניות חינוכיות המשלבות פעילות עם בעלי חיים בבתי ספר ברחבי הארץ הגישו עתירה לבית המשפט העליון בעקבות החלטת משרד החינוך האוסר פעילות זאת. הנימוק העיקרי בהוראה שהוציא משרד החינוך לפני כחצי שנה הוא כי הפעילות גורמת סבל לבעלי החיים, אך לטענת המפעילים, הפעילות דווקא מבקשת את טובתם."נגרם נזק אדיר לחינוך המוענק לתלמידים בנוגע להיכרות עם עולם החי וטיפוח היחס אליו ואל סביבתו, בכך שהוא מונע את המפגש הבלתי אמצעי של התלמידים עם בעלי החיים", נכתב בעתירה. "כמאה אלף תלמידים משתתפים בפעילות עם בעלי החיים, המועברת במסגרת תכנית "קרב" שמספקת לבתי הספר תכניות העשרה מיוחדות, כתוספת למערכת הפורמאלית. לטענת מפעילי תכניות ההעשרה, "ככל שנחזק את הקשר עם הטבע כבר מהגיל הרך, כך נצמיח בוגרים מאושרים, סקרנים, בעלי מודעות, אחריות והשפעה חיובית על סביבתנו".

בעתירה לבית המשפט הם הוסיפו כי התכניות החינוכיות שהם מעבירים הוכחו ככאלה ש"מחנכות לאהבת עולם החי והכרת השונה, הגברת האמפתיה ושיפור יחסם של התלמידים אל בעלי החיים והפחתה מוכחת במקרי התעללות בחיות". בנוסף, הם טוענים כי "המפגש עם בעלי חיים תורם לחיזוק רגשי וחברתי של התלמידים המשתתפים בתכניות ויש לו ערך טיפולי בעבודה עם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים. ערך מוסף זה ניכר במיוחד באוכלוסיות שבשגרה החשיפה שלהן לבעלי חיים היא נמוכה, כגון במגזרים החרדי והערבי".

מרילין שנמנית בין מובילי המאבק מספרת, " טוענות חברות כמו 'תנו לחיות' ו'אנונימוס' שהניוד של החיה גורם לה צער זאת אומרת אם הבאתי ארנב ברכב לגן ילדים זה גרם לו צער. בחוזר מנכ"ל משבחים את הפעילויות של בעלי חיים בבתי ספר, יש הנחיות ברורות מה אסור ומה מותר  והם מכירים ומוקירים מאוד את הקשר בין בעלי החיים לילדים אז במשרד החינוך בעצם סותרים את עצמם. כאשר פנינו לעורך דין הוא מצא שיש 7 סעיפים נגד המכתב  של המפקחת על פעילות בעלי חיים במשרד החינוך".

האם באמת נגרם צעד לבעל חיים?

"איזה צער נגרם? בעל חי מקבל ליטוף, ילדים שמאכילים אותו, חום ואהבה.  יש מאמרים שלמים שמוכיחים את הקשר בין הפחתה של אלימות לתרומה של האינטראקציה עם בעלי חיים ואני אומרת תהיה השלכה של משרד החינוך על הגזרה הזאתי,  בשנת הלימודים  הנוכחית אין בבתי ספר חיות וזאת החלטה בהחלט נוראית".

מה מכעיס אותך במיוחד בהחלטה?

"מה שמרתיח בהחלטה של משרד החינוך שהם גם אוסרים על פעילות בעלי חיים בגלל הניוד שגורם לצעד כביכול ועל פתיחת פינות ליטוף חדשות בבתי הספר, ומה עושים עם הקיימות שיש בתל אביב? בהרצליה פיתוח? בבתי ספר עשירים שיש להם את האפשרות, שם לא סוגרים אבל לא מקימים חדשות זאת אומרת שהנפגעים העיקריים הם תושבי הפריפריה שלא רק שלא מקבלים חוג בגלל עניין הניוד גם לא מאפשרים להקים פינת ליטוף. כאילו גם הגעת להסכמה שאוקיי לא ננייד בעלי חיים אבל גם לא נותנים אפשרות חלופית להקים בתוך בתי הספר פינות כאלה שבהם בעלי החיים כמו ארנבים, אוגרים יהיו בבית קבע והתלמידים יטפלו בהם, פשוט סגרו הרמטית את האפשרות מילדים שאין ביכולתם לתקשר עם בעלי חיים וזה מקומם מאוד ובעיני זאת גזירת שמד".

מה את חושבת על ההחלטה של משרד החינוך? עד כמה היא פוגעת?

"קודם כל זה רק מסביר כמה משרד החינוך הוא משרד הישגי, לצערי הוא כבר לא משרד של חינוך אלא משרד של נתונים, של יעדים, הילד הוא כלי שבאמצעותו אפשר  להגיע לתקציבים מסוימים, לצערי פעם זה היה בתיכון והיום זה גם ביסודי, התיכון זה רק הפרצוף של היסודי, זה לא נולד יש מאין. אנחנו כל הזמן שומעים שמדברים על נתונים ומספרים ולא על התוכן הערכי. יש קטע כזה של ילדים שמתעללים בחתולים ואז הם עלולים לשרוט ולהדביק במחלות, אנחנו לא רוצים שזה יהיה המצב לכן חשוב כבר בגיל קטן לחנך אותם לאהבת החיות, אנחנו צריכים לשאוף שכל ילד יכיר את החיה וידע איך לטפל בה אבל אם ימנעו זאת מהם במקום שבו הם מתחנכים ולומדים זה גרוע יותר מאשר ההסבר שהניוד פוגע בחיה, יש גם פיתרונות אחרים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.