למרות שבריכת השחייה העירונית נפתחת כרגיל בשבת, טענות שעלו ברשת החברתית על הקצנה דתית הביאו מספר מועמדים לעלות את הנושא לסדר היום. "אין לי דבר נגד הדת. לצערי יש קבוצה קיצונית שכופה עלינו" מסבירה עו"ד דבורה ביטון. המועמדים אלירן ג'רבי ויניב פרץ מבטיחים לבוחרים להיאבק על שמירת הסטטוס קוו.
הבחירות לראשות העיר בשדרות לא מעוררות עניין רב אבל בכל הקשור למועצת העיר השבוע נרשם דיון סוער ברשת החברתית סביב הטענות לכפייה דתית שעלו לא מעט בשנים האחרונות, ובסוף השבוע סביב בריכת השחייה בעקבות תלונות על כך שאומנם היא נפתחה כרגיל בשבת אבל עם הגבלות שלא היו בעבר. "לא יכול להיות שמצד אחד יראו לנו כאילו הסטטוס קוו נשמר כרגיל אבל מצד שני לא משמיעים מוסיקה, לא פותחים לנו את הקיוסק ולא מאפשרים מכירת כרטיסים בשבת" טוענים תושבים. מנגד, בעירייה טוענים כי הסטטוס קוו נשמר כרגיל וכי ישנם מועמדים שמנסים לעשות מזה רווח פוליטי. "עם הקיוסק יש בעיה שלא קשורה לשבת, כל היתר טענות ממוחזרות ולא מדויקות" ציין גורם בעירייה. "איך יכול להיות שטוענים שהסטטוס קוו לא נשמר והבריכה נפתחת כרגיל בשבת? זה לא יותר מניסיון לייצר רווח פוליטי. הדבר היחיד שלא נפתח זה הקיוסק שמצוי בטיפול ואגב הוא לא פתוח בכלל בלי קשר לשבת. ברגע שהוא יפתח הוא יישאר פתוח גם בשבת אז על מה המהומה. הסטטוס קוו נשמר בשדרות וכל מי שטוען אחרת מסלף את האמת".
כאמור, מאחר ומדובר במערכת בחירות, טענות שהעלו תושבים, ביניהם המועמד למועצת העיר אלירן ג'רבי הביאו לדיון ציבורי סוער, בין היתר הוקמה קבוצה אנונימית בפייסבוק בשם "הבריכה תחילה" שמבקשת לקיים מחאה גדולה נגד מה שהם מכנים כפייה דתית. "היום – אנחנו אומרים די גדלנו בשדרות, עיירה קטנה בדרום הארץ, בין אשקלון לבאר שבע. עיירה שבה התושבים היו ערבים זה לזה. עיירה שבה: "כל טיפוס עם שם מוזר, אומר שלום לכל מכר"…והעיירה הלכה וגדלה, והפכה לעיר.קלטנו עליה מחבר העמים, קלטנו עליה מאתיופיה. עמים התמזגו, תרבויות שונות התחילו לחיות בסינרגיה. אבל משהו השתנה. היום כבר לא מכבדים אחד את השני. היום התפישה היא של אחד על חשבון השני.היום – אנחנו אומרים די ! ניו פארם, קופת חולים כללים, הופעה במתנ"ס, הדרת נשים בטקסים…ועכשיו – הבריכה. סטטוס קוו לא משנים. לעיר יש צביון, יש מסורת, יש ערכי כבוד לזולת וערבות הדדית.וכל שנותר לשאול הוא – מה השלב הבא" נכתב בפוסט אחד ואילו בפוסט נוסף קראו לתושבים להתייצב למחאה ציבורית בכניסה לבריכת השחייה.
"מתרחש בשדרות תהליך שקט כנראה של קומץ שבטיפין טיפין מכתיב לנו את החיים, אין מילה אחרת לקרוא לזה מלבד כפייה" מסבירה המועמדת למועצת העיר עו"ד דבורה ביטון שהכריזה כבר בשבוע שעבר בראיון ל'דין וחשבון' כי תיאבק במועצת העיר לשמירה על הסטטוס קוו ותיאבק נגד כל מקרה שבו יכפו אמונה דתית קיצונית על תושבים. "כמעט כל שבוע מגיע אליי מקרה אחר, אתה אוסף מקרה ועוד מקרה ואתה כבר מבין שזה לא חד פעמי, מתרחשת ממש כפייה. אם נתייחס רגע לבריכת השחייה. אוקי אז החליטו להמשיך לפתוח אותה בשבת כרגיל אבל מה זה כל ההגבלות האלה שאני שומעת. נראה למישהו הגיוני שבגלל שהוחלט על שחייה בהפרדה לא מאפשרים לילדה להיכנס לבריכה עם ילדים קטנים בגלל שזאת שעה של גברים. פעם גם היו עושים שחייה בהפרדה אבל זה היה קורה למשל מהשעה 16:00 עד הסגירה אבל רק בבריכה של הגדולים, למה קבוצה מסוימת צריכה להכתיב לנו את החיים. עוד משהו שלא היה בעבר זה שמכסים את הבריכה בברזנט כדי שלא יוכלו לראות את השוחים. כשמדברים על שמירה על הסטטוס קוו צריך לשמור על מה שהיה נהוג פעם ולא לשנות".
לדבריה של עו"ד ביטון אין לה דבר וחצי דבר נגד הדת וזאת היא ביקשה לחדד. "יש כאלה שמנסים לפרש את זה כמלחמה נגד הדת אבל זה רחוק מזה. "כפי שהצהרתי אני אוביל מאבק עיקש בכל הנוגע לכפיה ואני עומדת מאחורי הצהרתי ואפעל למגר תופעה הפוגעת בצביונה של העיר שגדלתי בה והנני מגדלת בה דורות נוספים.למען הזהירות ושלא ישתמע שאני חלילה נגד הדת נהפוכו היהדות ,התפילות,המנהגים בתי הכנסת וכ"ד הם נר לרגלי אולם אני מתעבת כשמכתיבים לנו במילה ברורה יותר כפייה ובטח ובטח שמדובר בקומץ קיצוני שבוחר בשבילנו איך להתנהל".
מלבד עו"ד ביטון גם המועמד אלירן ג'רבי השמיע עמדה ברורה כי יאבק בתופעה. "אני צועק את הנושא הזה כבר 4 שנים, אני שמח שהתושבים מתחילים להתפקח" ציין בין היתר. "כולנו אוהבים את הדת אבל לא יכול להיות שינסו להכתיב לנו את החיים".
מועמד נוסף שהתייחס לסוגיה בהרחבה הוא יניב פרץ שכתב בין היתר:" הסטטוס קוו בשדרות משמעותי. זוהי לא עיר דתית, אלא עיר שגרים בה תושבים דתיים, מסורתיים וחילוניים יחד. כולם צריכים להרגיש בנוח. לתפיסתי, שדרות חייבת לשמור על הסטטוס קוו כפי שהיה קיים עד היום, ונבחרי הציבור חייבים לתת דגש רב על שמירה על צביון העיר. כשאבחר למועצת העיר אני מתחייב להיות זה שעומד על כך שלא יבוצעו שינויים שנוגעים לסטטוס קוו כפי שהיה נהוג עד היום".
מנגד, לא מעט תושבים העלו טענות הפוכות. "לא השתנה כלום, הבריכה פתוחה בשבת כרגיל אז על מה המהומה" כתב אחד התושבים "די ליצירת שנאה מיותרת". תושב נוסף ציין: "ממה שראיתי, שעות פתיחת הבריכה מחולקות בצורה שווה ביותר בין מגזרים שונים, הבריכה גם פתוחה בשבת אז מדוע ההתלהמות?? הציבור החילוני לא מעוניין "בכפייה דתית" אבל "נוחות חילונית" זה סבבה… עצם העיסוק בזה וההפיכה של זה מזבוב לפיל היא הבעיה העיקרית וזה מה שגורם לפילוג האמיתי".
כך או כך, נדמה כי הסוגיה תמשיך להעסיק אותנו במערכת הבחירות. מה שבטוח יש צורך לעשות בדק בית לגבי הטענות הענייניות שעולות ולבחון אותן ברצינות רבה. לא מעט מאיתנו גדלו על הדת והמסורת, אף אחד לא יכול ללמד אותנו את הדת והמסורת, הבעיה היא שישנה קבוצה של תושבים שאוחזים בתפיסה קפדנית יותר שנתפסת בעיני רבים כהקצנה דתית. כך למשל, יש מי שהפכו את ימי בין המצרים לימים שבהם מחמירים יתר על המקובל בעוד שאותי הסבים שלי שהתפללו בבתי כנסת הוותיקים בעיר לימדו וכך נהגתי מאז ומעולם להקפיד מראש חודש אב ועד תשעה באב. מי שבחר להקצין באמונתו לא יכול להכתיב אותה על יתר התושבים.