הנוף האורבני בישראל הוצף בשנים האחרונות לא רק במנופים אלא גם באופניים, ובעיקר אופניים חשמליים. יותר ויותר ישראלים מגלים את הקסם המקופל בכלי הירוק, ומוותרים על התענוג של לעמוד בפקקים עם הרכב. הם פשוט קונים אופניים חשמליים, בעלות של כמה אלפי שקלים, ונהנים מחופש תחבורתי מלא ואיכותי. לא רק באזור המרכז או בתל אביב, ששם אופניים חשמליים הם כבר חלק בלתי נפרד מהכביש, אלא גם בפריפריה ובמרחב הכפרי.
אולם לצד העלייה המעודדת ברכיבה על גבי אופניים חשמליים בישראל, המפחיתה את מספר הרכבים על הכביש, מסייעת במצוקת החנייה ומשפרת את איכות האוויר, ישנה מטבע הדברים גם עלייה במספר הנפגעים בתאונות בהן מעורבים אופניים חשמליים. משטרת ישראל מדווחת כי מדי שנה נרשמות ביומניה למעלה מ-2,000 תאונות אופניים חשמליים. ב-90% מהמקרים הנפגעים בתאונות הללו הם הרוכבים עצמם, וברוב התאונות הפציעה היא קלה. עם זאת, אנחנו מודעים כמובן לכך שעשרות רוכבי אופניים חשמליים נהרגים בכבישים בכל שנה, ושכ-200 רוכבים נפצעים באורח בינוני עד קשה. מה גם שידוע כי פציעה קלה, אף אם הרוכב יתאושש ממנה בתוך ימים או שבועות, עלולה לגרום לפגיעה משמעותית באורח החיים. לכל אלה יש לצרף כמובן את הסכנה למשתמשים האחרים בדרך, אשר אמנם אינם נפגעים ברוב התאונות, אך במקרים מסוימים הם עלולים להיפגע בצורה משמעותית. מכל הדברים שנאמרו לעיל, החלטנו לגבש בעבורכם חמישה כללים מרכזיים לרכיבה בטוחה על אופניים חשמליים. לקרוא, לשמור ולדווש.
גם אופניים חשמליים שומרים על הימין
אחד החוקים הראשונים שלומדים לגבי נהיגה ברכב היא לשמור על הימין. הדברים נכונים גם ברכיבה על אופניים חשמליים, וגם כאשר הרכיבה איננה בכביש אלא על גבי שבילי אופניים. בחלק מהשבילים ישנו גם סימון המפריד בין צדדי הרכיבה, אך גם בהעדרו חשוב מאד להקפיד על שמירה על הימין. דברי ימי האופניים החשמליים בישראל יודעים לספר על כך שרבות מהתאונות נגרמות אך ורק בגלל חוסר תשומת לב לעניין זה, ובמיוחד לקראת סיבובים שבהם טווח הראיה קצר. רכיבה בימין היא רכיבה בטוחה, נכונה ואחראית.
אביזרי תאורה בחושך ובימים גשומים
רכב שעולה על הכביש עם פנסים תקולים חשוף לדו"ח משטרתי בסך מאות שקלים. אופניים חשמליים, לעומת זאת, לא מחויבים על פי חוק לוודא לפני הרכיבה כי כל הפנסים פועלים כתקנם. עם זאת, מכיוון שאופניים חשמליים מגיעים בקלות ל-25 קמ"ש, מכיוון שהם כלי תחבורה לכל דבר ועניין (כ-75% מהרוכבים בישראל הם בני 19-64, כלומר בגירים הנעזרים באופניים כרכב), ומכיוון שהאופניים מחויבים לרדת לכביש בהעדר שביל מתאים, התאורה הינה קריטית. גם התאורה הקדמית וגם – חשוב לא פחות – האחורית.
המהדרין אף מתקינים על גבי אופניים חשמליים אורות בלימה (הנדלקים בעת לחיצה על הברקס) ואפילו אורות איתות. היות שפנסי אופניים חשמליים מופעלים בדרך כלל עם סוללות AA פשוטות, הנגמרות בקלות ובמהירות תחת שימוש יומיומי רציף, כדאי לשמור בתיק האופניים סוללות ספייר ומברג קטן לתחלופה בעת הצורך.
אופניים חשמליים – קסדה היא Must
אספר לכם סיפור אישי. יש לי חבר הנעזר באופניים חשמליים לנסיעה לעבודה, והוא נוסע עליהם כמעט מדי יום. במשך שנים הוא לא היה מקפיד על חבישת קסדה, והיה בטוח ש"לא זה לא יקרה".
לפני מספר חודשים נעצר אותו חבר על ידי שוטר תנועה, אשר במסגרת מבצע אכיפה כנגד רוכבי אופניים חשמליים, רשם לו דוח בגין אי חבישת קסדת מגן (250 שקלים). החבר התלונן בפניי על המשטרה, "שאין לה מה לעשות אלא לרדוף את האופניים החשמליים", וכמובן שהוא הרגיש שנעשה לו עוול. שבועיים לאחר מכן אותו חבר רכב על אופניים בשביל ליד הבית, ובגלל אבן קטנה שהוסתרה בחושך, האופניים פשוט התהפכו על רוכבם.
חברי, שכבר חבש קסדה מחשש שייפגש בשוטר נוסף עם מסוף בידו, הושלח מן האופניים באחת. רגלו נפצעה וראשו נחבט ברצפה בעוצמה. מכיוון שלמזלו הוא היה עם קסדה, שנרכשה בהתאם למידותיו, התאונה הסתיימה כמעט ללא פגע.
מהסיפור הזה אלינו – רכיבה על אופניים חשמליים היא רכיבה במהירות גבוהה ולעתים קרובות בכביש. אין לדעת מה יגרום לתאונת אופניים חשמליים, אך בהחלט אפשר לדעת מראש מה יפחית במידה משמעותית את הנזק שעלול להיגרם. חבישת קסדה היא א-ב של רכיבה בטוחה, והמהדרין אף רוכבים עם מגני ברכיים ומרפקים.
מחזקים את הבלמים בזמן
כל רוכב על אופניים חשמליים יודע שהבלמים הנדרשים לעצור כלי שמתנייד ב-25 קמ"ש נוטים להישחק. ככל שהשימוש באופניים הוא רב יותר, כך שחיקת הבלמים מהירה בהתאמה.
אולם מכיוון שחיזוק בלמי אופניים חשמליים הוא פעולה שרוב הרוכבים לא יודעים לבצע בעצמם, והם נדרשים לשם כך להגיע לחנות אופניים חשמליים, הרוכבים נוטים "לדחות" את הקץ. לא אחת הם מגיעים לחיזוק בלמי אופניים חשמליים רק כשהבלמים כבר "גמורים" לחלוטין". מיותר לציין עד כמה זה מסוכן לרכוב ללא בלמים, ובמיוחד בישראל שבה הרכיבה צריכה לרדת פעמים רבות לכביש.
חיזוק בלמים צריך להיעשות ברמה השוטפת, ולא רק כשהבלמים נשחקו לחלוטין. מומלץ להגיע אחת לחודש לפחות לחנות אופניים חשמליים בשביל לבצע את הטיפול הפשוט הזו, שאיננו כרוך בדרך כלל בעלות, ונמשך דקות ספורות.
כלל אחרון – אופניים חשמליים דורשים אחריות
ישנם עוד אין ספור כללי בטיחות שכדאי להקפיד עליהם בעת רכיבה על אופניים חשמליים. מכיוון שהיריעה קצרה ולא נוכל לגעת בכולם, נסכם בכלל "סל" אחד שיסגור את הפינה. אופניים חשמליים הם כלי רכב. כלי רכב לכל דבר ועניין. הם אמנם לא מוכרים על ידי המחוקק הישראלי ככלי רכב מנועי, החייב בחובת ביטוח חובה, אך הם בהחלט משמשים את בעליהם ככלי תחבורה משמעותי. כלי הרכב הזה, למרות שהיותו קל ומהיר, מגיע בקלות למהירות של 25 קמ"ש.
הרכיבה חייבת להיות אחראית, והאחריות לרכיבה בטוחה היא בסופו של דבר על כתפי הרוכב. שימו לב לחוקי התנועה, הקפידה על אביזרי בטיחות, שמרו על תקינות הכלי ורכבו באחריות. אין תחליף לתשומת לב ואכפתיות, הנטועות היטב ביסודות של מודעות.
______________________
המאמר נכתב בשיתוף אתר "הרוכב החשמלי", פורטל האופניים החשמליים המוביל בישראל, המציע מדריך רכישת אופניים חשמליים, סקירת דגמים ואינדקס חנויות אופניים חשמליים ברחבי הארץ.