רק לפני מספר חודשים התרענו בכתבה נרחבת על היעדר תמרורי אין כניסה בשני כבישים מרכזיים. בשל כך השבוע במרכז העיר ליד לישע ביג התרחשה תאונת בין שני כלי רכב, רק במזל לא היו נפגעים. למה מחכים בדיוק?
לא ברור למה הגורמים האחראים בעיריית שדרות מגלים אדישות מוחלטת כאשר מתריעים בפניהם על סכנה בטיחותית בכביש מרכזי בעיר ולא בפעם הראשונה. ביום שלישי האחרון תאונת דרכים שהתרחשה במרכז העיר, בצומת רחוב יוספטל התרחשה רק בגלל שאף אחד לא טרח להציב תמרור 'אין כניסה' במקום שבעבר הוצב בו התמרור שנגנב או נעלם.
"זאת לא הפעם הראשונה שמתרחשת כאן תאונה בגלל שאין תמרור אין כניסה" סיפרו השבוע תושבים שהיו עדים לתאונת דרכים שהתרחשה בשעות הבוקר של יום שלישי, "במקרה של השבוע היה מזל גדול, נהג רכב שיצא מכיוון לישע ביג נסע באין כניסה, רכב שפנה אוטומטית לכביש כי ברור לו שזה חד סטרי התנגש בו, היה מזל גדול כי היו ילדים קטנים בתוך הרכב. זה מרתיח את הדם שזה קורה בגלל שאין שילוט ברור במקום".
כידוע מי שמגיע מכיוון רחוב יוספטל ופונה ימינה לכיוון העירייה נכנס לקטע חד סטרי, כנ"ל מי שמגיע בכיוון ההפוך ומבקש לפנות שמאלה. לפני כשנה וחצי נפתחה חנות 'לישע ביג', בשטח המתחם נבנו כמתבקש חניות לטובת הלקוחות. על-פי ההיגיון מאחר ומדובר בכביש חד סטרי מי שיוצא מהחניון יכול לפנות רק ימינה ולא שמאלה. נציין כי כאשר נפתחה החנות דווקא הוצב תמרור האוסר על פנייה שמאלה, אלא שעם הזמן הוא נעקר, התוצאה היא שנהגים שיוצאים מהחניון "שוכחים" שאסורה הפנייה שמאלה, נוסעים בניגוד לכיוון התנועה וכמעט מתנגשים חזיתית מול מי שכבר מזמן התרגל להיכנס לקטע הכביש בביטחון כי ממול לא יגיע רכב משום שמדובר בכביש חד סטרי.
בתוך כך, בעיה דומה קיימת גם בכביש לכיוון תיכון 'גוטוירט'. במקרה הזה עובדי העירייה דווקא כן יצאו מאדישותם והציבו תמרורי אין כניסה לבאים מכיוון בית ספר גיל רבין אבל זאת הייתה רק חצי עבודה. הסיבה: ביציאה מהרחובות הפנימיים טרם הוצבו תמרורים.
למי שעדיין לא הבין, נעשה קצת סדר: לפני כעשרים שנה, בשל טענות חוזרות ונשנות שהגיעו מתיכון 'גוטוירט' על כך שיש פקקים גדולים בכניסה לכביש המוביל לביה"ס, בין היתר בשל העלאת והורדת תלמידים, בשל כך החליטה המשטרה ביחד עם העירייה להפוך אותו לחד סטרי כשמהצד השני, (ליד בי"ס גיל רבין כיום) הוצב תמרור 'אין כניסה'. באותו קטע כביש יש פנייה במדרחוב לרחוב טרומפלדור לכן ביציאה מהרחוב הזה הוצב גם תמרור האוסר על פנייה שמאלה.
יש לציין כי מאז התקבלה ההחלטה על שינוי התעבורה בכביש 'שאר ישוב', אזור זה עבר עוד שינוי פיזי שהחריף עוד יותר את העומס שהיה קיים לפני שהפכו את קטע הכביש ל'חד סטרי', בסמוך לתיכון גוטווירט נבנתה מדרשיה וכן מעון יום ממוגן של נעמ"ת. בנוסף אליהם, בהמשך, בפאתי הרחוב הוקם ביה"ס גיל-רבין. משום מה, למרות שגדלה תנועת כלי הרכב, לא בעיריית שדרות ולא במשטרה פעלו להציב מחדש תמרורי 'אין כניסה' ולאכוף את מה שהם בעצמם קבעו לפני שנים רבות.
"הסיטואציה הזאת חוזרת על עצמה כל יום, כמה פעמים ביום" העידו השבוע תלמידים שחזו בעימות מילולי חריף בין שני נהגים שכמעט התנגשו חזיתית, אחד המורים הוותיקים של תיכון 'גוטוירט' תהה השבוע איך זה יתכן שהפכו את הכביש לחד סטרי והנסיעה בו חזרה להיות "דו סטרי", "זה חלמאות לשמה, אין הסבר אחר. אני זוכר שלפני עשרים שנה כשעוד לא היו מעונות יום וביה"ס גיל רבין הפכו את הכביש לחד סטרי כדי להקל על העומסים ליד בית ספר, היום העומס בכביש הזה יותר גדול אבל עזוב את העומס, הבלבול כאן יותר גדול ומסכן נהגים משום שבכניסה לכביש הזה מוצב תמרור שאתה נכנס לכביש 'חד סטרי' אז כנהג וותיק יש משמעות אחת לתמרור הזה- שלא אמור להגיע רכב מהצד השני. בפועל זה מה שקורה. מי שלא מכיר את הכביש ונוסע בו בפעם הראשונה יכול בקלות להתבלבל".
לסיכום, כדי שכביש זה יהיה בטוח יותר על העירייה והמשטרה לפעול מיידית ליישם את מה שהם קבעו. כדי להקל עליהם את העבודה צילמנו את המקומות בהם יש להציב תמרורים. 1-ביציאה מרחוב טרומפלדור יש להציב תמרור 'אין כניסה' ותמרור האוסר פנייה שמאלה. 2- ביציאה ממעון יום של נעמ"ת יש להציב תמרור 'אין כניסה' ותמרור שאוסר על הפנייה ימינה. 3- ביציאה מביה"ס גיל רבין יש להציב תמרור 'אין כניסה' ותמרור שאוסר על הפנייה ימינה.
כתבנו מוסיף, במסגרת עבודות שבוצעו בכל רחבי העיר הוצב בקטע הכביש במפרים, זה נחמד ויפה אבל כל עוד לא הוצבו תמרורים ואין שלטים ברורים התאונה הקרובה זה רק עניין של זמן.
מעיריית שדרות נמסר בתגובה : "כפי שכבר מסרנו בעבר, לצערנו קיימת תופעה בשדרות של גניבת תמרורים. בשני המקרים המדוברים אכן הוצבו תמרורים – גם ברחוב יוספטל וגם בחניון לישע ביג. העירייה עושה מאמצים גדולים למניעת הבעיה ומציבה מחדש תמרורים. בנוסף לכך, עם שיפוץ המתחם שבאזור בנק לאומי, גם הכביש באזור לישע יוסדר מחדש לטובת כלל הנהגים".