כשביתו הקטנה של ג'קי ג'לדטי משדרות התקשתה להשיג ציונים טובים בלימודים הוא לא הצליח להבין כיצד זה קורה לילדה עם פוטנציאל גדול. הוא החליט לבצע בדיקה מעמיקה ולהביא לתהליך את כל הידע הארגוני והניהולי שרכש כקצין בחיל האוויר. התובנות שאליהם הגיע נתנו מענה לבעיה של ביתו והביאו אותו לפתח אסטרטגיה שמסייעת לתלמידים רבים.
רבים מההורים משקיעים לא מעט בילדים שלהם כדי להקנות להם את הכלים הטובים ביותר להצליח בלימודים אבל לעיתים, על אף הרצון הטוב, הם לא עומדים בציפיות שלהם מה שגורם להם לתהות איפה הם טועים ומה עשו לא נכון בדרך ואולי בכלל הבעיה בגישה שלהם כלפי הילד. עם הסיטואציה הזו נתקל לא מעט ג'קי ג'לדטי, הבעלים של 'צעדים- חשיבה ממוקדת תוצאות' שפיתח אסטרטגיית למידה שנותנת מענה מקצועי להורים שלא ממש יודעים כיצד להתמודד עם הבעיה, "כשהתחלתי לעשות את הבדיקה איך קורה שתלמיד שיש לו את כל החוכמה והאינטליגנציה הדרושים לא מצליח להשיג ציונים גבוהים הגעתי למסקנה שהבעיה לא בהכרח בבית הספר או אפילו אצל ההורים שמשקיעים" מסביר ג'לדטי בכלליות עוד לפני שהציג את שורש הבעיה, "צריך לזכור שאנחנו בעידן אחר לחלוטין מהתקופה שאנחנו היינו ילדים, כל הטכנולוגיה שהתפתחה נותנת היום לילדים המון אפשרויות שגורמים להם להיות פחות מרוכזים בלימודים מה שמעמיד כל הזמן את מערכת החינוך במבחן לא פשוט".
הילדה המבריקה לא מצליחה להגיע להישגים
מה שהוביל את ג'לדטי, אוטוטו 41 נשוי ליעל ואב לשלושה ילדים (הדר, יובל ונועם) לתחום עיסוקו כיום הוא מקרה אישי מהבית שהצית אצלו את הרצון לרצות להיכנס לעובי הקורה. עוד לפני כן, בגיל התיכון הוא עבר מסלול של פנימייה, לאחר מכן התגייס לחיל האוויר, עבר מסלול קצונה ותפקד במשך הרבה שנים כקצין הדרכה. בין לבין הוא הספיק גם לצאת לאקדמיה שם סיים בהצלחה תואר ראשון בטכנולוגיות מערך למידה. בנוסף, אחרי שהתחתן והקים משפחה הוא התלבט היכן יבנה את עתידו והגיע להחלטה עם האישה שזה יהיה בעיר שבה נולד וגדל. "למעשה בשנת 2015 החלטנו לעבור להתגורר בשדרות, ברמה האישית אני חזרתי לבית שלי. נכון שבהתחלה היו חששות אבל כיום אחרי 4 שנים אני חייב לומר לך בכנות שאנחנו מאוד מרוצים מהצעד, אי אפשר להתעלם מהכיוון שאליו הולכת העיר שלנו, המון דברים קורים כאן לטובה מה שמחזק אצלי את התחושה שעשינו צעד נכון".
איך נולד בעצם הרעיון של הקמת עסק לאסטרטגיית חשיבה?
"אצלי הסיפר בכלל מתחיל מסיפור אישי. הילדה שלי, הדר, אני מרשה לומר שהיא ילדה מבריקה שלא הצליחה כל כך בלימודים ואני רציתי לקחת את זה לידיים, ולהבין למה ילדה בכיתה ג' לא מצליחה להגיע להישגים, ואז חשבתי לעצמי רגע אתה לא איש חינוך, לא איש פדגוגיה , מה אתה יכול לתרום ובניתוח שלי עם עצמי הבנתי שנכון אני לא איש פדגוגיה אבל אני איש ניהול מצוין, ובוא נגדיר את משימת הלמידה ונביא כלים מעולם הניהול לעולם הלמידה כמו למשל: להכיר מה החוזקות והחולשות שלך, מתי אתה טוב מתי אתה פחות טוב, בוא ננתח את ההצלחות והכישלונות שלך, בוא נראה איך אתה מנהל את הזמן שלך".
ומה המסקנה הראשונה שהגעת אליה?
"התחלנו לנתח איפה היא מצליחה ואיפה לא, באיזה תחומים, האם היא לא מצליחה טוטאלית או שהיא לא מצליחה רק במתמטיקה, מה התהליך שהיא עושה כדי ללמוד, השקעת מאמץ לאורך זמן שווה הצלחה, איך נראה היום שלה, על מה היא משקיעה את הזמן שלה.זה המעגל הראשון לנתח את הילד עצמו ולהבין את הילד. אחרי שאפיינו את הילדה, נתנו כלים, איך לנהל את הזמן, איזה חוגים יש לך, מה הדברים שאת אוהבת לעשות ובואי ננהל את הזמן".
יש הורים שיקראו את זה ולא יבינו מה הקשר לניהול זמן?
"זה בדיוק העניין. כשתלמיד נמצא במסגרת בית הספר אז יש לוח שעות מוגדר וידוע, הסיפור מתחיל אחר הצהריים שם הרבה פעמים יש הורים שמעמיסים על הילד ולא מנהלים לו"ז נכון. אצלנו בבית התחלנו לדבר ולעבוד על סדרי עדיפויות, יש לנו מבחן עוד שבוע, מה אנחנו עושים בשבוע הזה, בסוף זה טכניקות לימודיות, והפיק , זה איך אני מתכונן למבחן, איך אני נערך למבחן. לעיתים בגלל ניהול לא נכון של הזמן או חלוקה לא נכונה של הזמן ילד לא עושה את המוטל עליו כדי להגיע מוכן, וזה מעגל שלם שממשיך אחר כך בתוצאות שמורידות את המוטיבציה ופוגעות בתחושת המסוגלות העצמית שיורדת ואז אתה אומר לעצמך שאתה כישלון ומפסיק לנסות. בניהול נכון של זמן אתה משאיר לילד זמן לתרגול וגם אם זה קשה בזכות התרגול שחוזר על עצמו מגיע שיפור דרמטי".
בחזרה לבת שלך, כמה זה הצליח אצלה?
"ברגע שעשיתי מה שנקרא את הניסוי על הבת שלי התוצאות לא אחרו להגיע, זה גם מה שחיזק אצלי את המסקנות איפה הבעיה. אגב, בסוף אותה שנה, המנהלת הכריזה שזו הילדה שעשתה את השיפור הכי משמעותי בכל בית הספר, ואז אתה מבין שיש פה משהו. עוד מסקנה שאני הגעתי היא שלכל תלמיד יש את המאפיינים של עצמו , בית הספר לא יכול להתאים את הלמידה לכל אחד מהילדים לכן אנחנו ההורים צריכים להיכנס למשבצת ולקחת יותר אחריות".
"מערכת החינוך צריכה להתאים עצמה למהפכה התעשייתית"
הסיפור האישי הוביל את ג'לדטי בסופו של דבר למצוא פיתרון לבעיה של הבת שלו אבל גם לקחת את זה עוד צעד אחד קדימה- הקמת עסק שמסייע לתלמידים לבנות אסטרטגיה נכונה. הוא לא למד את זה בקורס חפוז כפי שעושים לא מעט במקצועות שונים, הוא עבר כברת דרך, ממש חקר את הנושא ופיתח תוכנית ייחודית שמשלבת בתוכה את הידע הגדול בניהול שצבר בצה"ל. "בשלב הראשון החלטתי לגבש קבוצה של תלמידים רציניים ויחד איתם יצאתי למסע של כמה שיעורים כדי לבחון כמה הרעיון שלי יעיל" הוא מספר. "מבחינתי, הרעיון היה לקחת את הדבר הזה ולהעלות אותו 2 רמות ולמעשה לפתח קורס. אמרתי להם בואו נעשה קורס, 6 מפגשים ונראה איך ייצא. הלכתי, חקרתי, בניתי, והקמתי קורס בן 6 מפגשים ויצאנו לדרך".
ומה היו התוצאות?
"התוצאות היו מדהימות של מה זה עושה לילדים, איזה תובנות הם מקבלים, איך הם משנים את היומיום שלהם , איך זה מוציא אותם מהמסכים ומביא אותם להבין מה הדברים החשובים להם. אני אישית הבנתי שיש ערך אמיתי שאני יכול להביא לעולם , מבחינתי האישית הייעוד שלי זה לפתח את אסטרטגיית הלמידה של הדור הבא. בנוסף, מעבר לרצון לפתח משהו עסקי, ברמה האישית והערכית אני רואה בזה גם סוג של שליחות, אם אני יכול לתת את זה לעולם אז למה לא לתת".
הניסיון המוצלח הביא את ג'לדטי בסופו של דבר להקים את 'צעדים', כבר כשנתיים הוא מציע את שירותיו בעיקר באזור הדרום. בחצי השנה האחרונה הוא גם מגיש ב'דין וחשבון' טור קבוע שמעניק לקוראים טיפים רבים. אני מוכרח להודות כי בהתחלה היה לי ספק רב אם זה ידבר אל הקוראים ואם בכלל עסק כזה יכול להצליח בעיר כמו שדרות. לאחר התעמקות בתוכן אי אפשר היה שלא להביע הזדהות עם הדברים שנוגעים לכולנו. "אני מודה שבהתחלה היה לי גם חשש אבל אני חייב לומר לך שבשדרות אני מקבל המון פרגון, גיליתי שהנושא מדבר להמון הורים, לאט לאט הפעילות שלי התרחבה לאשקלון ואשדוד, נחשפתי גם לכמה ארגונים כמו קרן קרב, ברקווייס, אז בעצם הבנתי שעולם הלמידה, הילדים, והמיומנות זה אחד אבל יש עולם שלם שקשור ליזמות עסקית שבעלי עסקים היום, עם כל הכובד שיש להם ועם הבירוקרטיה וכל הקשיים האמיתיים שיש להם , באמת באמת לא יודעים לנהל עסק".
אז מה בעצם היום "צעדים" מציעים ומה בכלל ההבדל בינך ובין יועץ עסקי?
"אתחיל מהשאלה האחרונה, אני לא מגדיר את עצמי כיועץ עסקי, כל היועצים העסקיים מדברים על אסטרטגיה עסקית, בעל העסק לא יודע מה הפעולות כדי להשיג את אותם הדברים. אני פועל אחרת מביא מיומנויות של ניהול, מגדיר עם בעל עסק יעדים ועושים את התהליך יחד, אותה שיטה עובדת שאני עובד עם תלמידים- נותן להם להיות שותפים לתהליך ולקחת אחריות על עצמם. באשר לשאלה הראשונה: ראשית, יש לי 2 משפטים שהם המוטו שלי , הראשון- אין דבר כזה "אי אפשר", רק צריך לשאול איך אפשר, השני- כל התוצאות וההישגים בחיים שלי הם נגזרת מהחלטות ופעולות שאני עושה. הרעיון של 'צעדים' הוא בעצם מרכז להכשרה מתקדמת בנושא אסטרטגיות למידה ופיתוח כישורי חשיבה לתלמידים, סטודנטים ומורים".
בוא ניגע במערכת החינוך, עד כמה המערכת מותאמת לשנת 2020?
"מערכת החינוך בנויה על תבנית מסוימת ודי ברורה של לימודים ומבחנים, למעשה הרבה תלמידים בתיכון בעיקר משננים חומר וככה מגיעים מוכנים למבחן, אם תשאל אותם אחרי שסיימו תיכון אם הם זוכרים משהו מעטים יגידו שכן לכן צריך לשנות אסטרטגיה. צריך גם לזכור, העולם שלנו עבר מהפכה תעשייתית, שוק העבודה היום לא נראה כמו שוק העבודה לפני עשר שנים, מקצועות שלא חשבנו שיהיו כמו יוטיוברים ועוד פורחים ומקצועות שחשבנו שאי אפשר לגעת בהם היום הולכים ונעלמים".
מה לדעתך צריך לשנות בתפיסה?
"חשוב להדגיש שכל מה שאני מציע לא נועד כדי להחליף את מערכת החינוך אני גם לא איש חינוך אלא איש ניהול שמאמין שהשילוב ביניהם יכול לתרום מאוד למערכת. אם אתה שואל אותי , יש 5 נושאי ליבה לדעתי שכל ילד צריך לקבל:
- פרזנטציה והעברת מסרים, תקשורת אפקטיבית
- איך אני מנהל את עצמי בזמן- ניהול זמן נכון
- קבלת החלטות- לקבל החלטה ולפתח אותה
- חשיבה יזמית וחדשנית- אנשים היום מאוד מקובעים ורואים רק דבר אחד, צריך לפתח היום חשיבה יזמית.
5.חשיבה פיננסית- ילדים לא מבינים משמעות של כסף.
אם יש לי מטרת על אחת שהייתי נותן לאנשים, זה אנשים עצמאיים שלוקחים אחריות על החיים שלהם, זה כל מי שיוצא מבית ספר צריך לעשות את הדבר הזה.
כמה יש הבנה במערכת החינוך שצריך להכניס שינויים?
" זה עולם שהולך ומתחיל לצבור תאוצה, ובמערכת החינוך די משתפים עם זה פעולה, אני עכשיו הולך להגיש את זה כתוכנית של משרד החינוך ואז יהיה יותר קל להיכנס לבתי הספר באופן עצמאי ואני חושב שיש פתיחות לכל העולם הזה. יש הבנה שצריך לשנות גישה אבל עדיין המערכת די סגורה. אני מזכיר שיש הרבה גופים שקמו בעקבות צרכים שמערכת החינוך לא מספקת, כל מה שקשור לבגרויות, לפסיכומטרי, גופים שקמו בגלל שהמערכת הציבורית נותנת מענה פחות טוב. עובדתית בכל נושא ההתאמה של המערכת לשוק העבודה החדש יש להם קושי. אגב, יש נתון שאומר שמי שנכנס השנה לכיתה א' , שהוא יגיע לגיל בגרות שהוא יצטרך לעבוד 60 אחוז מהמקצועות שיהיו אנחנו לא יודעים מה יהיו.
גם בשדרות משקיעים המון באחוזי הבגרות ובמקצועות הליבה אבל פחות בתחומי המקצוע ששוק העבודה מציע שכר נאה יותר משל מי שסיים תואר ראשון ושני?
"אני חושב שהיום שאנחנו בעידן שבתי הספר מתנהלים באופן עצמאי הם צריכים ליזום תוכניות למשל בתחומי האומנות והתיאטרון, רובוטיקה וכו… ולא לחכות לעירייה או למערכת החינוך. כמובן שגם הרשות המקומית צריכה ליזום ובשדרות אני מוכרח לציין עושים המון פעולות כמו לדוגמא המרכז המדעי החדש, והמתנ"ס שעושה עבודה מצוינת. אין ספק שהמערכת בשדרות צריכה גם לעשות התאמה לתחומים שנלמדים במכללות הקרובות כי לשם רוב התלמידים ניגשים לעשות תואר".
להקים עסק כמו שלך בעיר כמו שדרות זה לא קל. יש כאן קהל יעד?
"קודם כל היה קשה, קשה לחדור שוק, אבל עם אמונה ועבודה קשה יש תוצאות. בכל מקום יש קהל יעד שצריך את הכלים שיש לי להציע. אני לגמרי מאמין בעיר שלנו, באזור שלנו. בכלל, אני חושב שבשדרות יש נוער מדהים, שאם אתה מראה לו אופק הוא רוצה להגיע אליו".